Wilhelm Lachnit
Elegical Exercises

06. September 2025 — 25. October 2025 | in the cabinet

The life's work of Dresden artist Wilhelm Lachnit is characterized by his perseverance, determination, and strength to never compromise his artistic independence, aesthetic compass, and artistic vision to any official, state-ordered artistic doctrine. He resisted both under the rule of National Socialism and later under the oppressive conditions of restrictive socialist cultural policy in the early years after the founding of the GDR, even when he was stripped of his professorship at the Dresden Hochschule für Bildende Kuenste in 1954.

  • Sitzender Akt
    Lachnit, Wilhelm. – „Sitzender Akt”
  • Vogel
    Lachnit, Wilhelm. – „Vogel”
  • Stier und Lesender
    Lachnit, Wilhelm. – „Stier und Lesender”
  • Steilküste
    Lachnit, Wilhelm. – „Steilküste”
  • Obstteller auf blauem Grund
    Lachnit, Wilhelm. – „Obstteller auf blauem Grund”
  • Mann mit Hund
    Lachnit, Wilhelm. – „Mann mit Hund”
  • Susanna und die beiden Alten
    Lachnit, Wilhelm. – „Susanna und die beiden Alten”
  • Frauenkopf mit Blumen im Haar
    Lachnit, Wilhelm. – „Frauenkopf mit Blumen im Haar”
  • Weiblicher Akt
    Lachnit, Wilhelm. – „Weiblicher Akt”
  • In Gedanken (Halbakt mit aufgestütztem Kopf)
    Lachnit, Wilhelm. – „In Gedanken (Halbakt mit aufgestütztem Kopf)”
  • Der Herbst
    Lachnit, Wilhelm. – „Der Herbst”
  • Stillleben
    Lachnit, Wilhelm. – „Stillleben”
  • Zwei Masken
    Lachnit, Wilhelm. – „Zwei Masken”
  • Blumenglas vor dunklem Kopf
    Lachnit, Wilhelm. – „Blumenglas vor dunklem Kopf”
  • Halbakt mit Aquarium und Affe
    Lachnit, Wilhelm. – „Halbakt mit Aquarium und Affe”
  • Akt mit Cello am Meer
    Lachnit, Wilhelm. – „Akt mit Cello am Meer”
  • Stillleben (Fischteller)
    Lachnit, Wilhelm. – „Stillleben (Fischteller)”
  • Dünenlandschaft
    Lachnit, Wilhelm. – „Dünenlandschaft”
  • Akt am Strand
    Lachnit, Wilhelm. – „Akt am Strand”
  • Kopf mit Fisch (Junge mit Aquarium)
    Lachnit, Wilhelm. – „Kopf mit Fisch (Junge mit Aquarium)”
  • Kristallschale und Fischkopf
    Lachnit, Wilhelm. – „Kristallschale und Fischkopf”
  • Mutter und Kind I
    Lachnit, Wilhelm. – „Mutter und Kind I”
  • Frauenakt, sich die Haare richtend (Am Morgen)
    Lachnit, Wilhelm. – „Frauenakt, sich die Haare richtend (Am Morgen)”

Introduction

From our long-standing and constantly expanding collection of works by Wilhelm Lachnit, we are presenting several works on paper, watercolors, aquatints, and lithographs. Each of these works speaks for itself. However, they all breathe the spirit of a conscientious search for form, a rigor in the construction of the pictorial composition, a never excessive reduction to surfaces and few colors, a palpable inner geometry, presented in a melancholic tone, a kind of solemn metric. The resulting elegiac tone touches us directly and allows us to see the most diverse objects in the light of the worldview of an artist, Wilhelm Lachnit.

This comes from Wilhelm Lachnit's paintings – a harmony, but as they said in Dresden, a harmony in Catholic colours. He cooled down the Baroque with the cold water of Classicism. He wanted to create images of life that went beyond mere observation, capturing, organising and taming demonism, glamour and smell. What lay behind the eyes, in the brain, was to be included – the ornament.
Harald Metzkes
Wilhelm Lachnit. Gemälde, Graphik, Zeichnungen, Berlin: Akademie der Künste 1990, S. 4

Lachnit did not want to create copies, he strove for spiritualisation and metaphorical representation of things. He achieved nuanced colourfulness, increasing solidity and tectonics, compositional density and sublimated expressiveness. There is no tendency towards dissolution of form, even in his most abstract works. Only in his late monotypes can an opening towards Informel be observed.
Sigrid Walther
Refugium und Melancholie. Wilhelm Lachnit. Malerei, Dresden: Städtische Galerie 2012, S. 14