Lutz Friedel

The oil paintings and wooden head sculptures by Berlin artist Lutz Friedel can be interpreted both as representations and metaphors. With his visual creations, Lutz Friedel reminds himself and us of the impermanence and transience of life. Always playful, often sarcastic, sometimes dramatic, frequently poetic, but above all painterly, he repeatedly ventures into the interpretation and parody of art-historical motifs, opening up a fascinating art world that oscillates between different eras, their personalities and their artistic expression.

Lutz Friedel

curriculum vitae

1948 born in Leipzig
1968-1970 student at the Dresden University of Fine Arts
1970-1973 student at the Academy of Visual Arts in Leipzig
1973-1977 as a freelance painter in Leipzig and Wismar
1977 relocation to East Berlin
1977-1980 master student under Prof. Bernhard Heisig at the Academy of Arts in Berlin
studio at Pariser Platz, Berlin
1980-1984 as a freelance painter in Berlin
1984 Departure from the GDR, settlement in Frankfurt am Main
1985 relocation to West-Berlin (Kreuzberg)
1990 begin of sculptural work, first head sculptures are created
1992-1999 multiple study trips to Italy, extended stays in Pompeii and Sicily
1994 work grant from the Bonn Cultural Fund
2000 resumption of wood sculpture work in the studio in Havelland
2009 development of the work cycle »Et in Arcadia ego - ein Totentanz«
2012 Brandenburg Art Award / Painting
lives and works in Berlin
Friedel stages constellations that draw and release energies, express hope and despair, and above all make demands clear. They contrast the sarcasm of the status report demanded of a 66-year-old painter with the cheerful fervour of an open life programme, for which the artist has found a most fitting term – that of ongoing »self-circumnavigation«.
Paul Kaiser
Laudatio zur Eröffnung der Ausstellung in der Kunsthandlung Koenitz (heute GALERIE HIMMEL) am 11. April 2014, Dresden

Friedel's work tells of the momentum of letting oneself be carried away. Of a theme, of a flow of associations. Of the boundlessness. The series shows someone who practises letting go. That is his true discipline: not to stop changing. It is perhaps the hardest work of all: not to give up on oneself too soon. Trying out the expression so often until what belongs more to others than to oneself can be left out. Marcel Proust said that it is only in repetition that a master reveals himself. Repetition is anything but reproduction. For the painter Friedel, repetition and variation also mean coming closer to himself with each painting.
Hans-Dieter Schütt
Welttheater der Träume, in: Lutz Friedel. Das nächtliche Atelier, Berlin 2014

further exhibitions

1974 Frankfurt (Oder): »Junge Künstler der DDR«
1977 VIII. Kunstausstellung der DDR, Dresden
1978 Triennale der Jungen Kunst, Sofia/Bulgarien
Frankfurt (Oder): »Junge Künstler der DDR«
1981 Akademie der Künste, Berlin: »11 Master students«
1982 XII. Biennale de Paris
1988 Grand Palais, Paris: »Jeune Peinture«
Künstlerhaus Bethanien, Berlin: »Stadt-Stand II« (installation with Barbara Metselaar Berthold und Hans-Hendrik Grimmling)
1994 Deutsches Hygiene-Museum, Dresden: »Körperbilder« (participation)
1996 Art Cologne, Köln
Galerie Berlin, Berlin: »Nördlich von Italien«
1998 Galerie Steinbrecher, Bremen: »Vom Untergang der Titanic«
2001 Französische Friedrichstadtkirche, Französischer Dom, Berlin: »Nachbilder – Gegenbilder«
Galerie Berlin, Berlin: »Selbstumsegelung«
2002 Galerie DOMizil, Berliner Dom: »Über Berlin. Flugzeugbilder 1983–89«
Kunstkaten, Ahrenshoop: »... aber draußen die Fähre!, Malerei 1965–2000«
Markuskirche Hannover: »Man muß sich Sisyphos nicht als unglücklichen Menschen denken (Camus), Holzskulpturen – Malerei«
2003 Art Cologne, Köln
Dom Brandenburg: »Köpfe«
2004 St. Leonhardskirche, St. Gallen, and St. Georgen, Wismar: »Köpfe«
2007 Galerie Berlin, Berlin: »Porträts«
2008 Marienkirche Frankfurt (Oder): »Walhall der Nichtse«
Museum Junge Kunst, Frankfurt (Oder): »Carambolage«
2009 Kirche am Hohenzollernplatz, Berlin: »Von Angesicht, Paradebilder – Skulpturen«
Schloss Landestrost, Hannover: »Nachbilder – Gegenbilder«
2011 Berliner Dom, Hohenzollerngruft: »Et in Arcadia ego – ein Totentanz«
2012 Museum Schloss Burgk and Japanisches Palais, Dresden: »Et in Arcadia ego – ein Totentanz«
2014 Brandenburger Landtag, Potsdam: »VORBILDER – NACHBILDER – GEGENBILDER« (Übermalungen und Skulptur)
Kunsthandlung Koenitz (now GALERIE HIMMEL), Dresden, und Museum Fluxus Plus, Potsdam: »Das nächtliche Atelier«
2016 Martin-Gropius-Bau, Berlin: »Gegenstimmen« (participation)
2017 Max-Klinger-Haus, Naumburg (Saale): »Mensch!KLINGER«
2019 Museum der bildenden Künste Leipzig: »point of no return - Wende und Umbruch in der ostdeutschen Kunst« (participation)
2020 Museum Schloss Burgk: »Max Klinger - eine Hommage«
2022 Künstlerhaus Bethanien, Berlin: »ZEITGLEICHE - Malerei«
2023 Museum Fluxus Plus, Potsdam: »ZEITGLEICHE - Malerei«